Wracamy wkrótce...

Sobota, 15 marca 2014 (15:38), aktualizacja: 15.03.2014 (16:28)

Co dalej z koleją w Śremie?

Ostatni pociąg pasażerski w Śremie - 26 marca 1995 /zdjęcie wykonane przez p. Marcina Łańko
Ostatni pociąg pasażerski w Śremie - 26 marca 1995 /zdjęcie wykonane przez p. Marcina Łańko
W tym roku mija 19 lat odkąd ostatni pociąg pasażerski odjechał ze Śremu. Od tej pory wagony osobowe pojawiały się w Śremie tylko przy okazji Pikniku Kolejowego. Burmistrz od kilku lat stara się o przywrócenie ruchu pasażerskiego na trasie Śrem - Czempiń. Czy pociągi pasażerskie powrócą do Śremu?
Ruch pociągów osobowych na trasie Czempiń - Śrem - Jarocin zamknięto w 1995 roku. W 2011 roku przy okazji pierwszego Pikniku Kolejowego w Śremie burmistrz Śremu Adam Lewandowski podkreślał, że zrobi wszystko, by jak najszybciej przywrócić połączenie pasażerskie na trasie Śrem - Czempiń. Jak dotąd Gmina przejęła na własność budynek dworca kolejowego. Jednocześnie planowane jest przejęcie tej linii kolejowej. Śrem przystąpił także do projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Celem tego przedsięwzięcia jest szybkie połączenie kolejowe gmin należących do Aglomeracji Poznańskiej.

Sytuacja nie jest jednak kolorowa. Na remont linii kolejowej 369 Śrem - Czempiń potrzeba około 15 milionów złotych. Właścicielem trasy w chwili obecnej jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., natomiast jej zarządcą Zakład Linii Kolejowych w Ostrowie Wielkopolskim. Od jesieni 2009 roku do wiosny 2013 wyłącznym użytkownikiem linii było Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych, obsługując m.in. połączenia do Elektrociepłowni w Śremie. Grupa SKPL wielokrotnie proponowała gminie współpracę w sprawie uruchomienia pociągów osobowych w Śremie. Jak informuje SKPL - władze jednak nie przejawiały zainteresowania tą propozycją, stawiając na projekt kolei metropolitalnej.

Jednocześnie linia 369 znajduje się w coraz gorszym stanie technicznym. Brak jej konserwacji i remontu doprowadził do ograniczenia maksymalnej prędkości na trasie Śrem - Czempiń do 10 km/h. Z informacji do jakich dotarła nasza redakcja wynika, że najprawdopodobniej linia została przeznaczona do zamknięcia, które miałoby nastąpić z końcem bieżącego roku. Niepokój budzi również fakt, że w ramach trwającej obecnie modernizacji odcinka Czempiń - Poznań i przebudowy stacji kolejowej w Czempiniu tor ze Śremu ma zostać pozbawiony peronu dla pasażerów. Dodatkowo jak ustaliliśmy zarządca linii nie planuje jej remontu, ze względu na brak zainteresowania Urzędu Marszałkowskiego.

Wobec powyższych faktów można sądzić, że los kolei w Śremie stoi pod znakiem zapytania. Burmistrz stawia na projekt Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Master Plan dla PKM jest jednak dopiero początkiem prac projektowych nad systemem połączeń kolejowych w ramach Aglomeracji Poznańskiej. Plan ma powstać do marca 2016 roku i określać warunki konieczne do spełnienia by realizować połączenia kolejowe z gminami partnerskimi projektu.

Jak poinformował nas Urząd Miejski w Śremie - uzgodnienia w ramach projektu trwają. W przyszłym tygodniu Adam Lewandowski ma spotkać się z szefem Rady Programowej Master Plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas spotkania mają zostać omówione wątpliwości dotyczące tego projektu.

Co dalej z koleją w Śremie? Wygląda na to, że na pociągi osobowe w Śremie poczekamy jeszcze długo. Choć Gmina zabiega o kolej od kilku lat, realizacja planu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej wydaje się obecnie bardzo odległa w czasie.

Kolej wróciła do Śremu

Pociągiem do Czempinia

Piknik z kolejowym opóźnieniem

Pociąg wypadł z torów
Komentarze (9)
Portal Regionalny isrem.pl nie odpowiada za treść komentarzy zamieszczanych przez czytelników. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do kasowania komentarzy, które naruszają prawo.

~ filll
no to widze ze to chyba koniec kolei w sremie... szkoda ze burmistrz i cala reszta potrafia tylko duzo mowic a zadnych dzialan nie ma... mialy byc polaczenia w 2017 a teraz do 2016 ma byc projekt... normalnie kpiny!!! dodam ze ktos poza zlomiazami zaczal sie intetesowac odcinkiem ze sremu do mieszkowa.. w okolicy konarskiego szyny zostaly opisane i oznaczone zolta farba!
06.04.2014 22:32

~ Elek
CZEKAJĄ NA UNIJNE ROZDANIE KASY ?
17.03.2014 14:35

~ sławatycz
trudno, nie będzie to nie. w sumie to i tak trzeba by dojechać na dworzec, właściwie z każdej strony miasta jest to jednak kawałek, dalej do Poznania i znowu przesiadki na tramwaj albo autobus. Bez sensu i chyba nie szybciej niż autobusem ze Śremu z Poznania. Najlepiej umówić się w parę osób i jeździć samochodem.
16.03.2014 18:05

~ Prawda
POlska dostała na lata 2014 - 2020 400 miliardów złotych z czego na kolej ma zostać przeznaczone 30 mld i tak trudno się POstarać o 15 milionów na remont odcinka do Czempinia. Nie bo woli się Poczekać na PoOznzńską kolej metropolitarną. Proste. Burmistrza za doope brać
16.03.2014 15:08

~ Malyna
Haha Burmistrz sie stara? Gdyby tak było to by była kolej a tak co jest? Jak się przechodzi przez tory to wszędzie butelki po setce puszki itp. po co robić kolej w Śremie, ludzi którzy teraz mieszkają budynkach po pkp trzeba by było przenosić gdzie indziej a w Śremie mieszkań nie ma, jedynie co socjalne z jednym pokojem. Takie coś się w głowie nie mieści, powinno to być rozwojowe miasto a tak co jest? Korupcja i zalewana promenada.
16.03.2014 14:58

~ mada
Szkoda, że sprawa wygląda nieciekawie. Fajnie gdyby przywrócili kolej w Śremie no i oczywiście stworzyli połączenie Śrem - Poznań
15.03.2014 23:09

~ Wkurzony
Co tu k........ a komentować
15.03.2014 21:37

~ Redakcja iśrem.pl
W tym roku mija 19 lat. Ruch pociągów osobowych w Śremie zamknięto w roku 1995. Przepraszamy za błąd!
15.03.2014 16:24

~ ree
To minie 19 czy 22 lata ?? zastanów się
15.03.2014 16:09
Dodaj komentarz
podpis: (Jeśli się nie podpiszesz,
post zostanie podpisany Twoim adresem IP)
treść: