Wracamy wkrótce...

Poniedziałek, 29 maja 2017 (10:21)

Zdobądź dotację na usunięcie azbestu

fot. archiwum
fot. archiwum
Do urzędów miejskich i gminnych można już składać wnioski o dofinansowanie na usunięcie azbestu. Z budżetów samorządów lokalnych i funduszu ochrony środowiska będzie można otrzymać nawet 7 tysięcy złotych. Termin mija 4 sierpnia, ale warto się pospieszyć, bo wnioski będą rozpatrywane według kolejności ich zgłoszenia.
Już od 9 lat Starostwo Powiatowe w Śremie wraz z gminami: Dolsk, Śrem, Brodnica i Książ Wielkopolski organizuje akcję usuwania wyrobów zawierających azbest. Właściciele nieruchomości, na których znajduje się m.in. eternit mają ponad dwa miesiące na złożenie wniosku o dofinansowanie na jego usunięcie. Powiat pokrywa nawet 100% kosztów, jednak nie więcej niż 7 tysięcy złotych dla jednego wniosku. Za tę kwotę można zdemontować i unieszkodliwić pokrycie dachowe z eternitu o powierzchni około 900 m2 lub 1600 m2 zdemontowanych wcześniej płyt. W przypadku większej wartości prac, pozostałą cześć kosztów będzie musiał pokryć właściciel nieruchomości.

Prace będzie wykonywała specjalistyczna firma wyłoniona w przetargu. Azbest będzie usuwany do końca października, jednak wnioski można składać tylko do 4 sierpnia, w urzędzie miejskim właściwym do swojego miejsca zamieszkania. Warto się jednak pospieszyć, bo wnioski będą rozpatrywane według kolejności ich złożenia, do wyczerpania środków finansowych przypadających na daną gminę. W sumie do wykorzystania jest blisko 90 tysięcy złotych, a więc zdecydowanie mniej niż w poprzednich latach.

Wniosek oraz regulamin akcji można znaleźć na stronach internetowych powiatu śremskiego oraz urzędów miejskich i gminnych. Środki na finansowanie przedsięwzięcia pochodzą z budżetu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Poznaniu, Powiatu Śremskiego oraz gmin: Brodnica, Dolsk, Książ Wlkp. i Śrem. Co równie istotne, w przypadku prac związanych z demontażem pokryć dachowych, wnioskodawca, przed przystąpieniem do realizacji zadania przez Wykonawcę, zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia robót budowlanych lub uzyskania pozwolenia na budowę. Obiekt powinien być też wcześniej zgłoszony do tzw. „Bazy Azbestowej” w urzędzie gminy.

Przez dziewięć lat, urzędnicy udzielili dotacji w wysokości ponad pół miliona złotych. Do tej pory w ramach programu udało się unieszkodliwić ponad tysiąc ton wyrobów zawierających szkodliwy dla zdrowia i środowiska azbest. Jego włókna przenikają do dolnych dróg oddechowych, wbijają się w płuca, gdzie pozostają i w wyniku wieloletniego drażnienia komórek wywołują nowotwory. Od 1997 roku w Polsce obowiązuje zakaz produkcji oraz obrotu materiałami zawierającymi azbest.
Komentarze (0)
Portal Regionalny isrem.pl nie odpowiada za treść komentarzy zamieszczanych przez czytelników. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do kasowania komentarzy, które naruszają prawo.
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu.
Dodaj komentarz
podpis: (Jeśli się nie podpiszesz,
post zostanie podpisany Twoim adresem IP)
treść: