Strona główna nawigacja Wiadomości nawigacja Skarpa na obwodnicy naprawiona

Czwartek, 22 lutego 2018 (13:09), aktualizacja: 23.02.2018 (10:49)

Skarpa na obwodnicy naprawiona

fot. Patryk Kubski
fot. Patryk Kubski
Prawie pół miliona złotych kosztowała naprawa skarpy na obwodnicy Śremu. Do osunięcia doszło w grudniu w okolicy "Wójtostwa". Wyrwa sukcesywnie się powiększała, a zwały ziemi zbliżyły się do krawędzi jezdni. Prace naprawcze, na zlecenie WZDW w Poznaniu, ruszyły na początku lutego i już się zakończyły.
Problemy ze stabilnością gruntów pod i wokół obwodnicy Śremu zaczęły się jeszcze w trakcie jej budowy. Na odcinku za byłym PEKASEM, budowniczowie natrafili na tak zwane grunty słabonośne, które na etapie wykonywania dokumentacji nie zostały wskazane. Musiano wtedy wymienić około 20 tysięcy metrów sześciennych ziemi. Pokłady namułów sięgały głębokości 9 metrów. Słabonośny grunt został wymieniony na piasek, wbito także 219 żelbetowych pali.

Problemem południowego końca obwodnicy Śremu są tak zwane iły poznańskie. Te w połączeniu z wodą charakteryzuje się dużą plastycznością i są odpowiedzialne za szkody wyrządzone w infrastrukturze drogowej trasy 434. Najgorzej jest na wysokości Wójtostwa, gdzie droga przebiega w głębokim na 8 metrów wykopie. Jedna ze skarp osunęła się w połowie grudnia i przez kilka tygodni sukcesywnie się powiększała.

Podobne, ale mniejsze osuwisko powstało po drugiej stronie niemal rok temu. Wtedy koszty naprawy wyniosły 230 tysięcy złotych. Dziś mowa już o blisko 480 tysięcy złotych. Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, do którego należy obwodnica, w zamówieniu z wolnej ręki wybrał wykonawcę awaryjnej naprawy skarpy wykopu. Podobnie jak rok temu, zajęła się tym firma Transal z Dąbrowy. Prace trwały kilkanaście dni. Najpierw usunięte ziemię z osuwiska, później wyrwę uzupełniono tłuczniem i kamieniami

Problem ze skarpami na odcinku w okolicy „Wójtostwa” pojawiły się pod koniec budowy obwodnicy w 2007 roku. Na znacznej długości wykopu tworzyły się wtedy spływy masy ziemnej. Zaczęło się tworzyć błoto, które pokrywało asfalt. Część skarpy została wtedy umocniona kamieniami.
Komentarze (6)
Portal Regionalny isrem.pl nie odpowiada za treść komentarzy zamieszczanych przez czytelników. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do kasowania komentarzy, które naruszają prawo.

~62.21.114.192~
xx
25.02.2018 18:53

~ Ja
Pas ratowniczy :) :) Poczytaj trochę człowieku, wtedy dowiesz się gdzie powinien być pas ratowniczy. . . co za baran to napisał. . .
23.02.2018 21:49

~62.21.114.192~
TA OBWODNICA OD POCZATKU BYLA LIPNA- BRAK PASA RATOWNICZEGO LIPNE SKRZYZOWANIE Z WIOSKA KAWCZE ORAZ WJAZD DO SREMU OD STRONY m.DOLSK POFALOWANA CZESC PASA JEZDNI itp itd.
23.02.2018 17:07

~ Boom
Podejrzewam ze ten kamień był dość drogi dlatego taka cena
23.02.2018 09:56

~94.208.50.80~
Pół melona za co? Kogos pogielo?
23.02.2018 06:43

~ Zenon
ZA CHWILE POLECI W INNYM MIEJSCU. To tylko kwestia czasu a dorazne naprawy beda drozsze niz jednorazowa wymiana calej skarpy z obu stron
23.02.2018 01:58
Dodaj komentarz
podpis: (Jeśli się nie podpiszesz,
post zostanie podpisany Twoim adresem IP)
treść: