Wracamy wkrótce...

Wtorek, 05 lutego 2019 (10:55), aktualizacja: 05.02.2019 (15:27)

Na czym polega franczyza?

fot. materiał zewnętrzny
fot. materiał zewnętrzny
O franczyzie słyszał już chyba każdy, nie wszyscy wiedzą jednak, na czym polega ten system prowadzenia biznesu. A trzeba przyznać, że jest bardzo skuteczny i bezpieczny dla wszystkich kontrahentów.
Na czym polega franczyza?
Franczyza to popularny model biznesowy, który jest wykorzystywany zarówno przez początkujących przedsiębiorców, jak i osoby, które prowadzeniem działalności i inwestycjami zajmują się od dawna. Warto w tym miejscu przytoczyć jedną z najczęściej stosowanych definicji franczyzy, którą podaje m.in. Europejski Kodeks Etycznej Franczyzy. Otóż pod tym pojęciem należy rozumieć charakterystyczny sposób oferowania technologii, usług lub towarów, którego esencją jest określona współpraca dwóch podmiotów – franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Poprzez opłacenie stosownej licencji, a także poniesienie innych kosztów, franczyzobiorca uzyskuje prawo do prowadzenia działalności zgodnie z wymogami i regulacjami narzuconymi przez franczyzodawcę.
 
Układ franczyzowy to umowa korzystna dla obu zainteresowanych stron, dlatego też często bywa określana jako sytuacja „win-win”. Ponadto prowadzenie biznesu na zasadzie franczyzy uznawane jest za bardzo bezpieczny i skuteczny biznes. Wynika to m.in. ze współpracy z uznaną i rozpoznawalną marką, co zmniejsza ryzyko niekorzystnej inwestycji, przy jednocześnie dość ścisłej kooperacji między franczyzobiorcą i franczyzodawcą.
 
Na czym polega franczyza?
Teoria teorią, warto dowiedzieć się jednak, na czym polega franczyza w rzeczywistości. Oczywiście dokładne warunki współpracy mogą być znacząco różne – zależnie od wybranego sektora, branży czy danej marki. Niezwykle popularne są sklepy franczyzowe, które oferują bardzo dobre warunki dla franczyzobiorców oraz gwarantują duże bezpieczeństwo inwestycji. Zmienne mogą być też koszty franczyzy.
 
Podstawową opłatą ponoszoną przez franczyzobiorcę jest tzw. opłata licencyjna. To dzięki jej wniesieniu młody przedsiębiorca zyskuje prawo do korzystania z logotypu danej marki oraz jej sposobu prowadzenia biznesu. Oprócz tego należy w ustalonych odstępach czasu odprowadzać na rzecz franczyzodawcy określony procent z przychodów, co jest niejako stałą (choć o zmiennej wysokości) opłatą za współpracę. Przy niektórych franczyzach wyróżnia się też wpłaty na fundusz marketingowy, z którego finansowane są ogólnopolskie kampanie promocyjne i reklamowe. To jednak wielki zysk dla franczyzobiorcy, gdyż w ten sposób korzysta on z reklamy o zasięgu, na jaki samodzielnie z pewnością nie mógłby sobie pozwolić.
 
Franczyza to szereg korzyści dla obu zaangażowanych stron. Jeśli chodzi o franczyzodawcę, jest on zwolniony z precyzyjnego zarządzania danym lokalem handlowym, a do tego zyskuje pracownika, któremu zależy na jak najlepszym prowadzeniu biznesu – w końcu na tym m.in. opiera się jego zarobek. Franczyzobiorca dostaje natomiast gotowy przepis na otwarcie i prowadzenie przedsiębiorstwa. Wraz z podpisaniem umowy o franczyzę otrzymuje pełne know-how, a w przypadku niektórych sieci może mieć zagwarantowany nawet w pełni wyposażony lokal oraz wiele innych profitów. Ponadto franczyzodawca zapewnia franczyzobiorcy pełne wsparcie prawne i doradcze. Wszystko to sprawia, że prowadzenie biznesu w modelu franczyzowym jest nie tylko o wiele prostsze, ale nierzadko też skuteczniejsze, niż ma to miejsce w przypadku samodzielnych prób otwarcia firmy. 
Komentarze (0)
Portal Regionalny isrem.pl nie odpowiada za treść komentarzy zamieszczanych przez czytelników. Jednocześnie zastrzegamy sobie prawo do kasowania komentarzy, które naruszają prawo.
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu.
Dodaj komentarz
podpis: (Jeśli się nie podpiszesz,
post zostanie podpisany Twoim adresem IP)
treść: